Rygstøtte til studerende – 3 gode tips til rygproblemer

Der er flere og flere der døjer med ryggen, når de sidder mange timer af gangen. Det er meget typisk normalt for en studerende at man sidder ned i mange timer hver eneste dag, og derfor kan en rygstøtte være en fordel, hvis man er en af dem der har smerter i ryggen fordi man ender med at sidde og falde sammen i stolen i løbet af dagen. På den måde kan man tvinge ryggen til at blive i den sundest mulige positur. Du kan se hvordan en rygstøtte ser ud på bedreryg.dk.

Rejs dig op hver time

Hvis du sidder og falder sammen i stolen mens du sidder og skriver opgave eller har undervisning, så sørg for at komme op og stå mindst en gang i timen. Du kan med fordel gå en lille runde, for at sikre at du får bevæget din krop en smule, og derefter kan du lettere holde en sund holdning i ryggen i en time efterfølgende igen. Du kan f.eks. gå ud og hente vand, gå på toilet eller lignende, som lige får dig væk fra den stilling som du har siddet i i den forgangne time.

Træn din ryg

Du bør også sikre at du får trænet din ryg regelmæssigt, så du sikre at din ryg er sund og stærk. Hvis du døjer med smerter i ryggen, så er det ofte også fordi din ryg ikke er stærk nok, hvilket du kan modvirke hvis du begynder at træne den regelmæssigt. Sørg for at få den trænet enten i et fitnesscenter eller derhjemme, for at få den styrket. Det behøver ikke at være tung styrketræning, men blot regelmæssig træning kan gøre rigtig meget for din ryg og sikre at den er sund og rask.

Anskaf en god seng

Du bør altid sikre at du har en god seng at sove i. Da man bruger 33% af ens dag i sengen, så kan du med fordel fokusere på at få anskaffet dig en god seng i ordenlig kvalitet, så du sikre at du som minimum har en god holdning i din seng når du trods alt ligger i den omkring 8 timer om dagen. Derfor bør du altid tage fat i en senge specialist når du skal vælge din seng, så du får den rette hjælp til præcist den seng der er bedst for netop din ryg.